tgbjer.se väver på internet. Här är Mannens tredelade liv. Familjen, kulturen och jobbet flätas samman. Ibland blir det trassel, ibland ett fint nät.
Mannen och familjen är en splittrad historia. Fem barn, tre morsor – ingen lek. Men med barnbarnet är det bara lek.
Mannen och kulturen har satt sina spår. Pilsnern blev tidigt grunden i hans kulturkonsumtion. Pilsnerfilmen, alltså. I de filmerna var pilsnern en symbol för individualitet, gemenskap och uppror. Mycket kan hända över en pilsner.
Mannen och jobbet kommer aldrig att synas på tgbjer.se. Men skribenten … honom läser du ju redan.
Illustrationen är tecknad av Nicolas Krizan, som gjort ett otal bilder av Mannen. Den här publicerades till en ledare som Mannen skrev under sitt första år som redaktör för tidningen Ernie.
– – –
Mannen var redaktör för Buster under tidningens sista år. Mycket av arbetet gick åt till att tänka nytt för att hålla kvar och förhoppningsvis hitta nya läsare. En av de satsningarna var Pidde Anderssons och Åsa Ekströms mangainfluerade serien Kishako om en kvinnlig sportjournalist som jobbade på Busters redaktion under en kolerisk chefredaktör som alltså var … Mannen. (Illustrationen är hämtad ur Buster 5/2005.)
– – –
Under Mannens Buster-period tecknade Nicolas Krizan den slutgiltiga bilden på redaktören i ledartröjan. Färgerna är hämtade från Värmbols GoIF, fotbollsföreningen Mannen spelade i som pojke. Nedan ett omslag där ledarbilden letat sig fram på omslaget. I butik skymdes den delen av omslaget av en inplastad pocket. Den avlånga fläcken i mitten på omslaget nedan är kladd efter gummilimmet som höll pocketen på plats. (Illustrationen är hämtad ur Buster 4/2004.)